از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد.
این نوشتار درباره مفهوم زرتشتی فروهر است.
این واژه در زبان اوستایی فر وَشی «farvashi» در زبان پارسی هخامنشی فر وَرتی «fravarti» و در زبان پهلوی فر وَهر «fravahr» خوانده میشود .
بایستهاست که بدانیم فروهر جایگزینی برای اهورامزدا نیست.
نگاره فروهر
نگاره فروهر در فرهنگ ایرانی نشانه دو نماد میهنی و دینی میباشد.
نماد میهنی
از دوران پادشاهی مادها و سپس شاهنشاهی هخامنشیان نگاره فروهر نشانه نماد میهنی بوده و آدمی را در پیکره و سیمای شاهین تیز چنگ و بلند پروازی نشان میدهد که آنرا نماد توانایی، سر بلندی و فر و شکوه میدانستند و پرچمهای خود را به نما و سیمای شاهین میآراستند.
نماد دین زرتشتی
ایرانیان پیرو اشو زرتشت برای این نیروی مینوی که بن مایه آن جنبش و پیشرفت بسوی رسایی، فرامایگی و والایی است، هیچ پیکرهای را بهتر و شایسته تر از شاهین نیافتند و آنچه که در گذشته نشانه فر و شکوه و سر بلندی بود و انگیزه ملی و میهنی داشت با اندک دگرگونی در سر و پای شاهین به سیمای کنونی در آوردند، تا هم بنمایه مینوی را نشان دهد و هم نمودار سر بلندی و سر فرازی ایرانیان باشد.
در نگاره فروهر دو نیروی همیستار (مخالف) «سپنتامینو» (نشانه خوبی) و«انگره مینو» (نشانه بدی) نمایان است و آدمی رو به سپنتا مینو دارد و بسوی او میرود به انگره مینو پشت کردهاست .
ویژگیها
۱- چهره فروهر همانند آدمی است ،از این رو گویای پیوستگی با آدمی است، او پیری است فرزانه و کار آزموده، نشانه از بزرگداشت و سپاس از بزرگان و فرزانگان و فرا گیری از آنان دارد .
۲- دو بال در پهلوها که هر کدام سه پر دارند این سه پر نشانه سه نماد پندارنیک، گفتارنیک، کردارنیک که همزمان انگیزه پرواز و پیشرفت است.
۳- در پایین تنه فروهر سه بخش، پرهایی بسوی پایین است ،که نشانه پندار و گفتار و کردار نادرست ویا پست میباشند، از اینرو آنرا، آغاز بدبختیها و پستی برای آدمی میدانند.
۴- دو رشته که در سر هر یک گردی (حلقه) چنبره شدهای میبینیم ،در کنار بخش پایینی تنه میباشند که نماد سپنتامینو و انگره مینو هستند ،که یکی در پیش پای و دیگری در پس آن است. و این رشتهها هر یک در تلاش هستند که آدمی را بسوی خود بکشند ؛این نشانه آنست که آدمی باید به سوی سپنتا مینو(خوبی)پیش رود و به انگره مینو(بدی) پشت نماید.
۵- یک گردی (حلقه) در میانه بالاتنه فروهر وجود دارد این نشان، جان و روان جاودان است که نه آغاز و نه پایانی دارد.
۶- یک دست فروهر کمی به سوی بالا و در راستای سپنتا مینو اشاره دارد که نشان دهنده سپاس و ستایس اهورمزدا و راهنمایی آدمی بسوی والایی و راستی و درستی میباشد.
۷- در دست دیگر گردی (حلقهای) دارد که نشانه، وفاداری به پیمان (عهد) میباشد و نشانگر راستی و پاک خویی و جوانمردی و جوانزنی است .
6 دیدگاه
Comments feed for this article
اکتبر 19, 2008 در 9:00 ب.ظ.
محسن
با سلام . وبلاگ خیلی خوبی داری موفق باشی به وبلاگ ما هم سر بزن اگه خواستی منو لینک کن منم شما را لینک می کنم .
http://itclub.blogfa.com
moh2sen2006@yahoo.com
محسن
اگر مایل به تبادل لینک هستید لینک مرا با نام وبلاگ فناوری اطلاعات در وبلاگت درج کن و آمادگی خود را با ورود به وبلاگ من و در قسمت نظر ها اعلام نمایید
جون 18, 2009 در 6:31 ق.ظ.
رهنما
جالب بود *
ممنون
نوامبر 14, 2009 در 6:08 ب.ظ.
no name
سلام موضوع وبلاگ شما بسيار خوبه
اميدوارم اين موضوع رو بطور جدي پيگيري كنيد و موفق باشيد
مارس 18, 2011 در 9:42 ب.ظ.
a
salam
halate farvaharet barakse ! bayad ru be samte rast bashe !… tasviry ke entekhab kardio taqhiir bede
جون 10, 2011 در 1:17 ق.ظ.
bita
سلام
خسته نباشین
با عرض پوزش:
من یه کتاب ترکیه ای داشتم که معنی تمام نمادها و تصویرهای روی سنگها رو نوشته بود،که متاسفانه از دست رفت.
خواهشا در صورت امکان یه همچین چیزی میتونین بام پیدا کنیین؟
ممنون میشم
مرسی از سایت پرمحتواتون
موفق باشین
آگوست 26, 2011 در 3:51 ب.ظ.
محسن .صدر
سپاس
ولی همین خیلی کمه برای اینکه قدری آگاهی مردم بالا بره.
منتظر بیشتر از این هستیم.